torsdag 11 september 2008

Buster

I simhallen igår envisades en fet unge med att göra bakåtvolter från tremeterssvikten samtidigt som tre minst lika feta tanter ockuperade fartbanan för att, påmanade av en skallig trance-tysk, göra rörelser till Gloria Estefan. Man kunda utnyttja ungefär fem meter av bassängen, men det var åtminstone inte lika mycket folk som sist.

Nog om det. Dags för konsumentupplysning:
Visa-kort är något de flesta tyskar uppenbarligen aldrig har hört talas om. För något år sedan bytte jag mitt Maestro-kort mot ett Visa för att det knappt fungerade någonstans. Här i tyskland är dock Maestro bomben, och American Apparel och tunnelbanan är hittills de enda ställena där jag lyckats köpa något på kortet. Vissa bankomater säger sig dessutom ta en avgift på 6 € (vilket jag iofs inte märkt av) så skaffa ett Maestro-kort om ni ska flytta hit.
Tunnelbanekortet är skamligt dyrt (72€/månad), men man behöver å andra sidan - till skillnad från spårvagnarna i Göteborg - aldrig vänta mer tio minuter på ett tåg hem från krogen vad klockan än är. Förutsatt att du nu inte skulle få för dig att åka hem före fyra, men det är det ingen som gör här, i så fall går det ersättningsbussar.

Idag skulle jag köpa strumpor men istället köpte jag Four Tops - Loco In Acapulco-tolvan och en Arthur Baker-skiva trots att jag inte längre har tillgång till en LP-spelare. Gott så.

3 kommentarer:

Unknown sa...

men emil darling! ingen berättade för mig, jo daniel, att du hade en blogg! du skriver fint, skriv mer, ta mer kort, hitta en tjej! haha. jag vet inte när, om, jag kan komma annars. jag och maja har bokat flyg till new york, och det tar ganska mycket av mina pengar. vi får lösa detta på något sätt. olof palme-grejerna ska jag försöka skicka per omgående. du kommer sakna oss. förresten, vad ska vårt korplag heta?

EDIT sa...

Madchester Utd kanske? Mitt förra hette Lokomotiv Tranås.

Anonym sa...

bögarna hade annars vart skönt.