onsdag 10 september 2008

Lägesrapport

Det är fem dagar sedan sist så jag antar att det är dags att skriva något om jag ska behålla mina sju besökare.

Jag är inneboende i en trea i centrala västberlin. Rummet är på ca 35 kvadrat och har fyra meter till tak. Det är inrett med gamla, fina men sönderklösta, möbler och stora växter. Min säng är ett mellanting mellan säng och madrass, och jag sover rätt illa.
Katten jag bor med är epileptisk och ständigt hungrig. Han brukar lägga sig i mitt knä, lägga tassarna på min arm och stirra mig i ögonen medan han ömsom klappar mig, ömsom skrapar med klorna.
Mannen jag bor med - och redan, av misstag, hunnit se naken - är en bekant sedan tidigare och ser ut som en lite mindre yvig Jim Jarmusch. Han har ett vattenbolag och delar ut tidningar på natten.

I måndags började jag på skolan (som ligger på samma gata som David Bowie och Iggy Pops gamla lägenhet) och av någon outgrundlig anledning blev jag tvungen att förklara offisde-regeln på tyska redan på första lektionen. Det gick sådär, men i övrigt verkar skolan bra.

Så småningom tänkte jag ge mig på en avhandling om utelivet i Berlin, men det blir nog tidigast om en vecka.

Om ni gillar Jim Jarmusch rekommenderar jag, förutom filmerna och hans briljanta gamla band The Del-Byzanteens, tv-serien Fishing With John.
Jazzmusikern och Jarmusch-skådisen John Lurie drar och fiskar på olika exotiska platser med några av sina vänner (Jarmusch, Tom Waits, Matt Dillon, Willem Defoe och Dennis Hopper). Fokus ligger på personerna och konversationerna, inte fisket.
Mina favoritavsnitt är de med Dennis Hopper och det med Wilhem Defoe.

1 kommentar:

emelie s. sa...

Jag är lite sugen på att se eberhardt naken. Eller kanske inte ändå. Men jag är sugen på att se ditt rum, låter lite som en dröm för oss som gillar att fota det urbana och underbart slitna.

Jag kommer så snart jag kan, oktober antagligen. Flygbiljetterna är hemskt mycket dyrare än jag hade väntat mig!