tisdag 23 september 2008

Liaisons Dangereuses

Jag utlovade ett par ord om utelivet i Berlin för ett tag sedan. Något jag egentligen inte har fakta nog för, men eftersom jag inte skrivit på en vecka får jag väl krysta fram något ändå.

Stängningstider är inget som existerar på klubbarna här. Det drogs in, tillsammans med värnplikten, under mur-tiden för att göra livet lite enklare och roligare för ungdomarna i Västberlin och har inte kommit tillbaka sedan dess. Själv åker jag alltid hem runt halv fem ändå.
En del ställen kör med ett pant-/depositionssystem där du betalar 1€ extra för drinken/ölen som du får tillbaka om du lämnar tillbaka glaset varje gång du köper nytt.

Jag har inte hunnit med så många klubbar än så länge. Dels för att det egentligen inte intresserar mig så mycket, men framför allt mest för att vaknat varje lördag med en bakfylla som inte ens en bacon-brunch kan bota. Här är några ord om de jag ändå har varit på:

Tresor:
Berlins största onsdagsklubb. Lokalen är ett nedlagt elverk och upplevelsen förde tankarna till Einstürzende Neubautens legendariska Halber Mensch-video. Modeblog-ratiot bland besökarna var ett par hundra gånger mindre än på, låt säga, Uppåt Framåt och istället motsvarade publiken mina fördomar om sanna technoentusiaster: 90% killar, varav de flesta förmodligen inte köper sina kläder själva. Antagligen samma målgrupp som lyssnade på techno i Göteborg innan Nöjesguiden började skriva om det.

Watergate:

Lite mindre, och mer konventionellt ställe. Ansedd klubb, men inte speciellt spännande.

2 kommentarer:

Anonym sa...

darin berättade idag i tidningen om sina hårda festnätter i berlin. han tyckte det var ball att man kunde gå och käka klockan fem på morgonen, eller vad det var.

jag får väldigt olika uppfattningar om berlin kastade till mig. vad tycker du?

emelie s. sa...

dumt att jag missar onsdagsklubben där, om jag nu lyckas åka ner niondetilltolfte. jag har fått klartecken på att byta bort min tid på torsdagen så jag behöver bara ta ledigt en dag för att få minst 4 dagar i berlin. dock kom lönebeskedet idag som en riktig glädjedödare, ca 5000kr som ska räcka i en månad plus berlin då. lovar du att visa mig allt billigt och hålla mig borta från allt dyrt?